Naast voordelen heeft telemarketing ook een aantal nadelen ten opzichte van andere marketinggerichte communicatiemethoden.
Op het verkeerde moment bellen
Een reactie die veel voorkomt wanneer men bezig is met telemarketing is dat er niet op een gelegen moment wordt gebeld. Telemarketingbedrijven gaan vaak aan de slag tijdens etenstijd omdat men dan thuis is, maar dat betekent niet dat u op het juiste moment belt.
Men moet snel besluiten
Niet iedereen neemt direct een besluit als het over grote beslissingen gaat. Abonnementen zoals energie- en telefoonabonnementen hebben grote voor- en nadelen en veel bedrijven willen deze eerst tegen elkaar afwegen. Ook willen veel bedrijven aanbiedingen vergelijken als ze eenmaal besloten hebben om te veranderen van leverancier. Daarom is het in veel gevallen niet mogelijk om direct een deal te sluiten aan de telefoon.
Telemarketing uitbesteden en gebrek aan kennis
Veel bedrijven besteden telemarketing uit. Het is van belang dat de telemarketeers voldoende kennis in huis hebben om inhoudelijke vragen te kunnen beantwoorden. Daarmee laten ze zien dat uw bedrijf thuis is in het vak en men echt van dienst kan zijn. Vaak is het zo dat telemarketeers voor veel verschillende projecten werken waardoor de kennis minimaal is en dat kan voor problemen en imagoverlies zorgen.
Oplossingen
Voor alle problemen zijn oplossingen te bedenken wanneer u er slim mee omgaat. Wat bijvoorbeeld opties zijn is om het contacttraject te splitsen is meerdere delen. Een telemarketeer belt, stuurt vervolgens (laagdrempelig) de informatie toe en belt vervolgens nogmaals om de materie door te nemen. Ook het gebrek aan kennis is eenvoudig op te lossen door de telemarketeers afspraken te laten maken met vertegenwoordigers zodat zij de deskundigheid van het bedrijf kunnen laten zien, persoonlijk contact hebben met de mogelijke klant en daarmee de drempel tot daadwerkelijk klant worden nog verder verlagen.
Bel-me-niet Register
We krijgen regelmatig de vraag hoe het dan zit met het Bel-me-niet Register. Het Bel-me-niet Register is bedoeld voor consumenten, echter vallen daar ook een aantal bedrijfsvormen onder zoals VOF’s, maatschappen en eenmanszaken. Meer informatie leest u in het artikel dat wij hebben geschreven over het Bel-me-niet-Register. Voor advies op maat over het Bel-me-niet Register en andere tips om telemarketing goed in te zetten kunt u contact met ons opnemen via +31 (0)20 705 2360 of info@bolddata.nl.