Steeds meer reclamebureaus gooien handdoek in de ring

 

BoldData duikt in de cijfers: sterkste afname in jaren

 

Reclamebureaus in Nederland hebben het zwaar. Het aantal bureaus daalt steeds sneller, blijkt uit cijfers van BoldData. De afgelopen 10 jaar is het aantal reclamebureaus met bijna 10% afgenomen: van 28.010 bureaus begin 2014 naar 25.360 in 2023. Dit jaar zette de daling nog sterker door. Bijna 1.000 bureaus stopten ermee.

Het aantal reclamebureaus daalt al 10 jaar gestaag. Dit jaar zien we echter een opvallend sterke daling van 3,7%. Maar liefst 990 reclamebureaus gooiden de handdoek in de ring. Op dit moment staan er nog 25.360 reclamebureaus ingeschreven bij de KvK. 84% van alle reclamebureaus zijn eenpitters. Dit aantal daalde het afgelopen jaar met 515 (van 21.845 naar 21.330). Ook het aantal middelgrote reclamebureaus met 2 tot 10 werknemers daalde met 500 (van 4.020 naar 3.520). Het aantal grotere kantoren met meer dan 10 werknemers groeide wel: van 485 naar 510.

afname aantal reclamebureaus

Concurrenten uit andere sectoren

Daan Wolff van BoldData verklaart de sterke daling als volgt: “Door de toenemende digitalisering verliest de reclamebranche terrein aan concurrenten uit andere sectoren. Veel IT bedrijven en zakelijke dienstverleners bieden bijvoorbeeld ook reclame- en marketingdiensten aan. Dit is te zien in de cijfers van het handelsregister: er zijn 16.629 bedrijven in maar liefst 457 verschillende branches die reclame- en marketingdiensten aanbieden als nevenactiviteit.”

reclamediensten per branche - bolddata
Over BoldData

We zijn marktleider in het leveren van maatwerk databases. Dankzij onze uitgebreide wereldwijde database, met informatie over 320 miljoen ondernemingen, hebben we reeds meer dan 3.000 klanten bijgestaan in hun behoeften op het gebied van statistiek, onderzoek en CRM.

Noot aan de redactie:

Wil je onze data publiceren? Voeg dan een link naar onze bronpagina toe. Meer cijfers of informatie nodig? Vraag ons gerust naar meer data!

Onze data wordt voortdurend geüpdatet door verschillende bronnen als de KvK, CBS, gegevens uit jaarstukken en diverse commerciële samenwerkingen.