Wat je moet weten over e-mailmarketing in Frankrijk: un plan de campagne
Wil jouw bedrijf voet aan de grond krijgen in Frankrijk? En denk je erover na om gebruik te maken van de kracht van e-mailmarketing? Goed idee! Het is een van de meest efficiënte kanalen. Mits je een gedegen plan du campagne maakt. In Frankrijk gaat het er namelijk net even anders aan toe dan in Nederland. Hoe zit het met de wetgeving? Wanneer kun je een e-mailing het beste verzenden? En spreek je ontvangers aan met u of jij? Ik help je om goed voorbereid aan de slag te gaan en Frankrijk te veroveren per e-mail.
Harde cijfers
Laten we beginnen met een aantal feiten en cijfers. Uit onderzoek blijkt dat 61 procent van de Fransen aangeeft zijn e-mailadres te gebruiken om commerciële boodschappen te ontvangen en 51 procent om deel te nemen aan wedstrijden. 39 procent geeft zelfs aan graag commerciële e-mails te ontvangen. Maar pas op: 39 procent heeft de SPAM knop wel eens gebruikt voor ongewenste berichten. De afgelopen maanden hebben Fransen vooral kleding, boeken en reizen via internet gekocht. Slechts zes procent koopt nooit iets online. Fransen lezen commerciële e-mails het allerliefst op hun vertrouwde computer (88 procent).
Boetes
Zorg dat je goed op de hoogte bent van de e-mailwetgeving in Frankrijk. De boetes voor overtreding kunnen namelijk hoog oplopen. De Franse overheid pakt spam hard aan. Zo hebben ze de outlook plug-in ‘SignalSpam’ ontwikkeld. Hiermee kunnen ontvangers eenvoudig spam rapporteren aan het data protection office. Je riskeert boetes die kunnen oplopen tot wel € 150.000,- en daarnaast natuurlijk je reputatie.
Regels b2c
Nu wil je natuurlijk weten hoe het zit met deze regels. Attention: wil je consumenten mailen in Frankrijk? Dan heb je vooraf toestemming nodig. Een zogenaamde opt-in. Grote kans dat je als nieuwkomer op de Franse markt zelf nog niet in het bezit bent van deze adressen. Geen probleem. In Frankrijk kun je maar liefst 500 verschillende bestanden met opt-in emailadressen huren. Er zijn namelijk heel veel Franse bedrijven die hun data verhuren voor marketingdoeleinden. Heb je een webshop in ruiterkleding? De Franse Bond voor Ruiters verhuurt haar bestand met 125.308 leden. Verkoop je cosmetica of mode? De Franse editie van het vrouwenblad Vogue verhuurt haar bestand met e-mailadressen van 19.648 abonnees.
Let op: de e-mailing moet altijd verzonden worden door de eigenaar van het bestand. Zorg er altijd voor dat het bestand optimaal aansluit bij jouw doelgroep. En je aanbod dus relevant is voor de ontvanger. Hoe je het juiste bestand voor jouw campagne selecteert? Een e-mailmarketing professional met kennis van de lokale markt kan je wegwijs maken in de Franse datawereld.
Regels b2b
Richt jouw campagne zich op bedrijven? In tegenstelling tot de meeste Europese landen, mag je Franse bedrijven zonder toestemming mailen. Mits je aanbod relevant is voor de ontvanger natuurlijk. Voor b2b campagnes heb je dus geen opt-in adressen nodig. Beschik je nog niet over e-mailadressen? Dan adviseer ik je om ook voor de zakelijke markt gebruik te maken van opt-in bestanden. Omdat de eigenaar van het bestand de mailing voor je verstuurt, krijgt de ontvanger informatie van een afzender die voor hem relevant en betrouwbaar is. Dit versterkt de waarde van je boodschap aanzienlijk. In Frankrijk kun je zeker 100 verschillende zakelijke bestanden met opt-in e-mailadressen huren. Van 28.000 abonnees van het IT vakblad IT Pro Magazine tot 77.166 techneuten die zich aangemeld hebben bij de industriële website Machpro.
Ondergaan aan je eigen succes
Frankrijk telt bijna 65 miljoen inwoners en 5.2 miljoen bedrijven. Oe la la! Dat is ongeveer vier keerzoveel als Nederland. De e-mailwetten die hier gelden, gaan in Frankrijk dus niet op. Stel: je benadert alle hotels in Frankrijk. Dat zijn er alleen al 37.327. Als daar je één procent leads uit haalt, betekent dit dat je 373 hoteliers moet opvolgen. Heb je daar wel de capaciteit voor? Zo niet, dan is het zonde van je investering. Onze tip: test eerst een kleine batch, bekijk de response en maak vervolgens een plan du campagne!
Tutoyeren
Tijd voor de inhoud van je e-mailing. Tutoyeren? Uit den boze! Zowel consumenten als bedrijven spreek je nooit aan met je. Grote kans dat je mooie aanbod direct in de prullenmand belandt. ‘Vous’ is leidend in alle schriftelijke communicatie. Zelfs Facebook spreekt haar Franse gebruikers aan met u.
Parlez-vous Francais?
Er zijn maar weinig landen die zo trots zijn op hun nationale taal. Wist je bijvoorbeeld dat Fransen hun eigen woord hebben voor e-mail? Courriel is een combinatie van courrier (post) en electronique. Er is zelfs besloten dat alle officiële documenten van de overheid uitsluitend het woord ‘courriel’ mogen bevatten. Bovendien spreekt slechts 40 procent van de bevolking Engels. Mail Fransen daarom altijd in hun eigen taal en dubbelcheck op eventuele fouten. En, heel belangrijk, zorg dat ook je landingspagina in het Frans is. Anders ben je je leads zo weer kwijt.
Waar is iedereen?
Is je e-mailing klaar voor verzending? Check dan goed de nationale agenda. Vakantie en vrije tijd is heilig in Frankrijk. Na Finland, heeft Frankrijk de meeste vakantiedagen van West-Europa. Bovendien kent Frankrijk maar liefst elf officiële feestdagen. Van De Dag van de Arbeid tot Le Quatorze Juillet, alles wordt gevierd. Verstuur dus geen e-mail campagnes op deze dagen, maar ook niet op de dagen eromheen. De Fransen plakken er namelijk graag een aantal dagen aan vast. Valt een feestdag op een donderdag? Dan nemen werknemers ook op vrijdag massaal vrij om een paar dagen te genieten van hun vakantiehuisje op het Franse platteland.
Timing is key!
Ok, je verstuurt je campagne dus niet op een nationale feestdag. Maar wat is dan de perfecte timing? De Franse consument checkt zijn e-mail minstens één keer per dag en doet dat zowel overdag als ’s avonds en in het weekend. De ervaring leert dat zaterdagochtend het uitgelezen moment is voor shopping offers en dat zondag goed werkt voor auto aanbiedingen. Bedrijven mail je bij voorkeur op dinsdag en donderdag. Absoluut niet op woensdag. Franse scholen zijn net als in Nederland op woensdagmiddag dicht en veel ouders zijn dan ook vrij.
Veel succes!
Meer weten over e-mailmarketing in Frankrijk?
Meer weten over e-mailen van nieuwe klanten in Frankrijk or andere landen? Wij zijn gespecialiseerd in internationale e-mail campagnes. En dat gaat veel verder dan het leveren van de beste adressen. Wij zetten onze internationale expertise graag in om uw campagne naar een hoger niveau te tillen. Neem contact met ons op voor gratis advies op maat via +31(0)20 705 2360 of info@bolddata.nl
[1] Onderzoek van Syndicat National Communication Directe (SNCD): Etude E-mail Marketing Attitude 2015
BoldData is auteur op Frankwatching. Lees artikel ook hier: