Via DutchCowboys en Spotler krijgen we inzicht in het gedrag van de Nederlanders in 2018 op het gebied van e-mail en social media. In deze zesde editie van het jaarlijkse onderzoek staan 25 conclusies die zijn herleid uit de resultaten. Ze zijn onderverdeeld in vier verschillende categorieën.

E-mail en social media

  1. Het e-mailadres wordt door Nederlands voor persoonlijke communicatie en voor zakelijke contacten gebruikt
  2. De redenen om social media te gebruiken zijn communicatie, entertainment en het volgen van activiteiten
  3. De populairste e-mailproviders zijn gmail (Google) en Outlook
  4. De populairste socialmediaplatforms zijn WhatsApp, Facebook en YouTube

Inschrijven en uitschrijven

  1. 94% van de ondervraagden is ingeschreven op een of meerdere e-mailnieuwsbrieven
  2. 82% van de ondervraagden heeft zich in 2018 voor een of meerdere e-mailnieuwsbrieven ingeschreven
  3. 79% van de ondervraagden heeft zich uitgeschreven voor een of meerdere e-mailnieuwsbrieven afgelopen jaar
  4. De belangrijkste reden om in te schrijven voor een nieuwsbrief is het ontvangen van aanbiedingen
  5. De belangrijkste reden om uit te schrijven voor een nieuwsbrief is een te hoge frequentie van het versturen

Inbox en leesmomenten

  1. De ondervraagden ontvangen vooral commerciële e-mails
  2. De mobiele telefoon wordt het meest gebruikt om e-mails te lezen
  3. Nederlanders vanaf 55 jaar starten hun digitale dag het liefst met het lezen van e-mail, de rest van de Nederlanders met WhatsApp
  4. E-mail wordt OF ’s ochtends geleden OF ’s avonds
  5. Nederlanders zijn vooral ’s avonds actief op sociale media
  6. 96% van de ondervraagden checkt de e-mail minstens dagelijks
  7. 87% van de ondervraagden is dagelijks actief op social media

Populariteit en koopgedrag

  1. Qua privacy hebben de ondervraagden het meeste vertrouwen in e-mail
  2. Het populairste kanaal voor het ontvangen van reclame is e-mail
  3. Een klein aantal van de ondervraagden vindt een servicebericht via SMS gewenst, het overgrote deel heeft e-mail als voorkeurskanaal voor serviceberichten
  4. Nederlanders vanaf 55 jaar gebruiken vooral e-mail voor hun persoonlijke communicatie, de rest bij voorkeur WhatsApp
  5. 46% van de ondervraagden doet maandelijks online een aankoop
  6. 21% van de ondervraagden doet wekelijks online een aankoop
  7. 72% van de ondervraagden schaft wel eens iets aan via een commercieel e-mailbericht
  8. De meest populaire e-mails onder Nederlanders zijn transactiemails en verjaardagsmails
  9. 22% van de ondervraagden gebruikt meestal hun mobiele telefoon voor een online aankoop

En nu?

Deze informatie is nuttig om toe te passen in je eigen marketingstrategie. Heb je bijvoorbeeld een webshop? Dan begrijp je na het lezen van bovenstaande conclusies dat het een goed idee is om te zorgen dat je webshop mobielvriendelijk is. Is de doelgroep (zakelijk of consument) maar in ieder geval 55+? Dan heeft communicatie via e-mail de voorkeur boven WhatsApp of andere communicatiemiddelen. En door ’s avonds aan de slag te gaan met social media bereik je een grotere groep mensen dan ’s ochtends. Allemaal nuttige informatie die van waarde is voor het bepalen van je marketingstrategie van 2019.

Ben je voor 2019 nog op zoek naar ( internationale)  business-to-business email data data? Lees onze praktische tips hier. Of vraag een sample aan via het formulier.