Op onze blog helpen we bedrijven vooral met het vinden van nieuwe klanten, updaten van databases en advies over de privacywetgeving. Maar met al die data kunnen we natuurlijk veel meer. Persberichten schrijven bijvoorbeeld! Speciaal voor de Restaurantweek hebben we een persbericht uitgestuurd over het aantal restaurants in Nederland.
Chinese keuken uit top 3 populairste restaurants gestoten
BoldData duikt in de cijfers naar aanleiding van start Restaurantweek
Amsterdam, 28 maart 2017 – De Restaurantweek is vandaag van start gegaan. Tijd om in het Nederlandse aanbod te duiken. Uit cijfers van databedrijf BoldData* blijkt dat je in 2017 bij 20.873 verschillende eetgelegenheden terecht kunt. In 2015 waren dat er nog 22.327. Met stip op nummer 1 staat al jaren de Nederlandse keuken met ruim 7.000 eetgelegenheden. Op 2 staat de Italiaanse keuken met 3.121 restaurants. Op de voet gevolgd door de Franse keuken met 2.655 restaurants. In 2015 stond de Chinese keuken nog op de derde plaats met 2.756 restaurants, dat zijn er nu nog maar 2.057. Een daling van maar liefst 25 procent.
Hoewel het aantal Nederlandse en Franse restaurants sinds 2015 is gedaald, blijft het aantal Italiaanse restaurants groeien. De afgelopen twee jaar met maar liefst 13 procent. Ook het aantal Vlaamse restaurants is met 26 procent sterk gestegen: van 407 in 2015 naar 514 in 2017. Met een afname van 50 procent is de Russische keuken de grootste daler. In 2015 waren er nog twee Russische restaurants. Nu is het enige Russische restaurant nog te vinden in Amsterdam: Anna Pavlovna.
Einde aan sushi hype?
Niet alleen het aantal Chinese restaurants is sterk gedaald, er lijkt ook een einde aan de sushi hype te komen. Ons land telt nu 305 sushi restaurants, 20 minder dan in 2015. Aziatische restaurants met een Thaise en Indonesische keuken doen het wel goed. Het aantal Thaise en Indonesische restaurants is de afgelopen twee jaar licht gestegen met 3 procent.
Download het volledige rapport over hier. BoldData-Restaurantweek-2017-rapport (1)
Over BoldData
Dataspecialist BoldData uit Amsterdam helpt bedrijven in binnen-en buitenland met het bereiken van nieuwe klanten door data te leveren van doelgroepen in Europa.
* Deze data wordt continu geactualiseerd op basis van gegevens van het handelsregister, internetbronnen (o.a. iens, Tripadvisor en Booking) en overige Horeca gerelateerde bronnen.