//
Naar boven

Aantal chocolademakers in Nederland bijna verdubbeld in 10 jaar

13-09-2017

Met onze blog helpen we bedrijven vooral met het vinden van nieuwe klanten, updaten van databases en advies over de privacywetgeving. Maar met al die data kunnen we natuurlijk veel meer. Persberichten schrijven bijvoorbeeld! Speciaal voor de Internationale Dag van de Chocolade hebben we een persbericht uitgestuurd over het aantal chocolademakers in Nederland.

Aantal chocolademakers in Nederland bijna verdubbeld in 10 jaar

BoldData duikt in de cijfers op Internationale Dag van de Chocolade

Amsterdam, 13 september 2017 – Van Verkade tot Droste en Tony’s Chocolonely: Nederland heeft een rijke historie aan chocolademakers. Het aantal chocolademakers is de afgelopen 10 jaar zelfs bijna verdubbeld: van 125 naar 230. Onder de nieuwe aanwas bevinden zich veel zelfstandige- en middelgrote chocolademakers met 3 tot 10 medewerkers. Dit en meer blijkt uit cijfers van BoldData. De dataspecialist dook in de cijfers naar aanleiding van de Internationale Dag van de Chocolade.

Veel kleine nieuwkomers

Sinds 2007 is het aantal chocoladefabrieken met 80% procent gestegen: van 125 naar 230. De stijging is constant: ieder jaar komen er gemiddeld 5 tot 10 nieuwe chocoladeproducenten bij. Dat zijn vooral zelfstandige chocolademakers – van 50 naar 125 in 10 jaar – en middelgrote chocolademakers: van 20 naar 50 in 10 jaar. Het aantal grote chocolademakers is met 55 stuks al 10 jaar gelijk.

Chocoladefabriek de Euforij uit Zaandam is een van de nieuwe middelgrote bedrijven. De reden dat ze in 2014 gestart zijn, is volgens Isabel van Koelewijn van de Euforij dat er met het vertrek van wereldspelers als Grootes Cacao en chocolaad, Pette en Verkade uit de Zaanstreek veel kennis verloren dreigde te gaan: “Wij willen het ambacht terugbrengen naar de regio.”

Middenmoot in Europa

Hoe is het met de rest van Europa gesteld? Met 225 chocolademakers, staat Nederland net onder chocoladeland Zwitserland in de middenmoot. Opvallend is de hoge notering van België, met 751 chocolademakers staan onze zuiderburen op de 5e plaats in Europa. Ook het Nederlandse merk Tony Chocolonely vestigde zijn fabriek in België. Italië staat aan kop met 2.273 chocolademakers.

Grote stijging online chocolade- en snoepwinkels

Al die chocolade moet ook verkocht worden. Het aantal chocolade- en snoepwinkels in Nederland is al jaren op peil, met een lichte groei van 2% in de afgelopen 6 jaar: van 629 naar 637 snoepwinkels. Zoetekauwen uit Zuid-Holland kunnen hun lol op: hier vind je met 136 winkels de meeste snoepwinkels van Nederland. In 2014 besloot de eerste snoepwinkel zijn geluk online te beproeven. Dit aantal steeg in 3 jaar tijd naar maar liefst 42 online winkels in snoepgoed.

Download het volledige rapport hier: Rapport BoldData Chocolademakers

Over BoldData

Dataspecialist BoldData uit Amsterdam helpt bedrijven in binnen-en buitenland met het bereiken van nieuwe klanten door data te leveren van doelgroepen in Europa. www.bolddata.nl.

 

 

Relevante links

Onze klanten